Jessica Andersson intervju

Intervju med Jessica Andersson

www.jessiejump.blogg.se

Av www.dressyrtontar.blogg.se

 

 

Födelsedatum: 1994 17 mars

Bor:  På gård, Svedala.

Skola: Sveriges ridgymnasium, Svedala på Bökebergs anläggning.

Jobb: Servitris & motionerar tävlingshästar.

Familj: Mamma, Pappa & Bror.

Djur och hästar:  3 hästar, 3 hundar, 4 katter, 2 marsvin & flertalet fåglar.

 1.Var började du rida?

På ridskola började jag vid 4 års ålder, men jag fick sitta på mammas hästar redan innan det. Fick ha hästar hemma när jag var 7-8 år gammal & vid 13 års ålder började jag tävla.

 2.Gör du något annat än rider och går i skolan?

Jag spelade Volleyboll förr men hann inte med. Annars umgås jag med kompisar & bloggar.

 3.Beskriv dig själv med 3 ord.

 Glad, framåt & intresserad.

 4.Om du träffar en kändis eller en toppryttare vad gör du? 

Inget speciellt faktiskt, visst jag reagerar att jag känner igen personen men inte mer. Mina tränare är toppryttare & jag har ”kändisar” om man ska kalla dem det i min vardag? Haha, det låter kanske konstigt men jag hade inte reagerat speciellt.

 5.Musik/artist du helst lyssnar på där hemma?

ALLA. Allt från perikles & per gessle till hård rock.

 6.Det första du gör när du kommer till stallet?

Går in i boxen till hästen & hälsar…

 7.Om du fick rida vilken topphäst i världen, vem skulle du rida?

Finns så många att välja mellan men Shutterfly hade jag inte tackat nej till.

 8.Om du provrider en häst går du då på hur det känns så fort du sätter dig i sadlen eller vad hästen har gjort i sitt liv?

Både och. ALLT spelar roll. Hur den är nu, hur den har varit & hur den kan bli.

 9.Du ska köpa en häst som tagit EM guld flera gånger om, men den är en avkastarkung på hemmaplan och inte på tävling. Vad gör du, köper hästen eller avstår?

Det är mycket annat som även spelar in men jag hade väl tagit hem den på prov. Det kan ju vara spännande att veta varför den bara kastar av på hemmaplan!

 
10.På tävling så är du glad även om du inte tagit någon placering eller?

Självklart! Går vi nolla eller får ett nedslag så blir jag ändå så himla lycklig. Så länge känslan varit bra så kan det kvitta om det räcker till en placering. Placeringar kan man jaga i framtiden, nu gäller det bara att hitta en bra känsla & grund.

 

11.Vilken musik skulle du helst välja om du skulle rida kür i Globen?

Who let the dogs out! HAHAH, nej… men kanske “Dancing Queen - Abba” eller i alla fall nåt med abba!

 12.Har du något stopp där du inte skulle hoppa högre eller bara du rider på?

Jag hoppar inte högre än vad jag känner & vet att hästen klarar.  Ibland tror jag inte att min häst klarar det, då är det bra att ha en bra tränare som kan få en på bättre tankar & säga till om man verkligen klarar det eller inte.

 13.En tjej rider på dig när hon galopperar på framridningen, blir du arg eller bara fortsätter att rida fram?

Oh, det värsta jag vet. Folk som rider med blicken i mankammen.. Rider någon på mig eller bryter mot ridhusreglerna så säger jag högt & tydligt till den person. Visa säger ”oj ursäkta” & visa blir bara sura & rider iväg.

 

14.Har du någon som du helst inte vill möta på en tävling, du behöver inte svara med namn?

Nej, jag bryr mig inte. Visst har det varit några man inte tycker super mycket om & då är jag rädd för att fokusera på den personen & inte på själva uppgiften jag har på tävlingsdagen. Men jag har nästan lärt mig att bara fokusera på min & hästens uppgift.

15.Om någon som vill börja på din skola, hur skulle du då berätta om skolan för denna person?

Det är en jätte trevlig skola som jag varmt rekommenderar. Vi har bra samspel i klasserna & visst finns det ständigt så intriger men det kommer det alltid finnas överallt. 

 16.Det bästa med att gå på ridgymnasium?

Att ha ridning på schemat, läsa ämnen som faktiskt intresserar mig & att vi är ute så mycket. Frisk luft & mycket tid i stallet.

 17.Tar du skolan före hästarna?

Nej.. Lärare & föräldrar skäller & skäller men icke… Hästarna går före precis allt.

 18.Tar du skola och hästar före kompisar?

Hästar, Kompisar & skola därefter.

 19.Vad gör du helst en fredag kväll och du är ensam hemma?

A.   Har en stor fest

B.   Tar det lugnt med en bra film och godis

C.   Bloggar som ###

-Fast jag är inte jätte glad i godis & varje fredag är jag sugen på nåt nytt.. haha! Men en bra fredag är väl att spendera tiden i stallet & därefter hitta på något med kompisar.

 

Snabba frågor om Jessie 

Vad äter du helst när du kommer hem från skola?

 A.   Mjölk med flingor

B.   Mackor med varm chocklad

C.   Kvällsmat, jag kommer ju ändå så sent från skolan

D.   Ingenting

 

21.Du bråkar med en kompis, vad gör du?

A.   Försöker lösa det på bästa sett

B.   Skiter i det

C.   Låter någon annan lösa det

D.   Pratar aldrig med den personen igen

 22.Du får möjlighet att träna och bo hos en toppryttare i 1 ½ år, vem väljer du?

A.   Rolf Göran Bengtsson

B.   Maria Gretzer

C.   Peder och Lisen ( Bratt ) Fredricsson

D.   Helena Lundbäck

E.   Malin Baryard Johnsson

 

 

Tack så JÄTTE mycket Jessica, det var trevlig! :D


Kommentarer
Postat av: Emma

Fin blogg!

2010-12-12 / 12:04:51     URL: http://emmiiiizen.blogg.se/
Postat av: Stina & Dafina

You are best xP

2011-03-18 / 10:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?