Dressyrpass.

Tänkte skriva en kortis om hur jag lägger upp ett dressyrpass.

Jag rider inte såna här pass varenda gång jag rider dressyr utan detta är ett av de lite mer krävande för mina hästar.

Jag börjar med att skritta på långa tyglar i den takten hästen vill i 10 minuter. Kan bli mer eller mindre beroende på hur mycket tid jag har. Efter det samlar jag upp hästen och låter den gå i en stadig låg och lång form. Precis efter sätter jag igång i trav och kör samma jobb här. Mycket tempoväxlingar och sidvärtsrörelser så jag får hästen framåt och tillbaka för skänkeln. Byter även varv ofta för att det ska bli så olikt som möjligt.

I Galoppen kör jag här också mycket tempoväxlingar och även i låg och lång form. Händer ibland att jag samlar upp de i korrekt form redan där.

Efter uppvärmningen börjar själva "arbetet". Samlar upp hästen i en hög form och då är förhoppningsvis bakbenen också med (inte säkert att de är det i början). När jag jobbar med de gör jag massa olika saker från pass till pass det varierar hela tiden. Till våren ska jag börja hårdträna skänkelvikningar och mellantraver och de SKA bli bra. Så det kommer det bli mycket av till våren.

Jag brukar också träna lite programm eller delar av program om jag ska tävla. Vissa pass kan jag träna en övning hela passet så jag verkligen får rätt på det.

Ett vanligt pass brukar ta 30 minuter. Sen plusa fram+avskrittning som blir ca 15-20 min till. Så 45-50min.
Sen träningar tar ju en hel timme men så gör jag ju givetvis inte varje dag för mina hästar är inga unghästar direkt ;)

En hel timmes pass brukar jag bara köra 1, ibland 2 ggr i veckan. Jag rider max max dressyr 5ggr i veckan. Men brukar hålla mig till 3-4ggr för att variera ridningen så mkt som möjligt.. Tänkte skriva ett inlägg om att det är viktigt att variera sin ridning lite senare..

Om ni har frågor går det bra att mejla till [email protected]


Juni.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?