Mina hästars foder.

Nu skriver jag ett inlägg om vad mina hästar får för foder. En önskning bland läsarna.


Det är Samanthas ägare och Sheratons förra som har bestämt det mesta, men jag har ändrat lite då och då. Tex om det är tävlingssäsong får Sheraton mer betfor än på vintern då betfor har mycket socker i sig och leder till mycket energi. Och på vintern har han redan all den energi.


Mina hästar får först och främst havre. Tycker det är bra grund och jag gillar det.
Samantha får 13-14 dl/dag. Sheraton får 15 dl/dag. Samantha har fått mindre innan
men jag har börjat rida henne mer nu så då har jag ökat lite med havren för att om hon rids mer förbrännner hon ju mer fett. Havre gör ju hästarna piggare, men Samantha har jag inte märkt så mkt skillnad så det funkar perfa.


Det är bara Sheraton som får betfor i och med att han har tendens till att bli liite lat så havre och betfor har verkligen gett förändring. Finns dock en nackdel med betfor & havre och det är att han blir låtsasrädd för allting och är mycket på tårna när man rider ut och om han ser tex ett en bil tycker han det är jääääätteläskigt. Sheraton får 5-6dl om dagen när det är tävlingssäsong och 2 dl på vintern.


Båda hästarna äter också lusern. Lusern hjälper att bygga upp muskler lättare vilket Samantha verkligen behövde när hon kom hit då åt hon nog 8dl/dag. Hon hade ju noll muskler då. Men nu är hon fint musklad och äter 3dl/dag för att hon har börjat magra lite. Sheraton ger jag lusern just nu som ersättning för att han får mindre betfor men också för att han har magrat lite. Sheraton får 4dl/dag.


Sen till grovfodret. Jag ger mina hästar torrhö vilket leder till att jag måste blöta det till Sheraton. Han är ju dammallergiker. Vi har provat ensilage/hösilage mååånga ggr men det bara möglar hela tiden. Vi ska dock byta över till ensilage nu på vintern då det inte möglar lika lätt då iochmed kylan.
Hästarna delar på ca 25 kg om dagen. Jag mäter inte upp kilona exakt. Men jag ger de i kakor så att då blir det nästan samma. Ibland äter hästarna upp allt och ibland inte. Utomhus äter de inte alltid upp men inomhus äter de alltid. På sommaren får de knappt någonting då det är mkt gräs ute som är näringsrikt. Om jag ger de hö på sommaren och de har massa gräs struntar de i det och man kan ju inte precis tvinga i hästarna hö.

Hoppas ni inte blev alltför trötta på de långa texterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?