Samantha Fux.

Skriver en kort presentation av Samantha.

Samantha Fux *1992 Fux Svenskt Halvblod 159cm E: Pontus U: ?

Samantha Fux eller Samantha som hon alltid kallas är våran foderhäst. Från första början var det tänkt att hon bara skulle gå som sällskap och vi skulle rida henne lite då och då. Men det blev lite mer än så.

Samantha ägs av min kusin men vi lånar henne för hon har 4 andra hästar som tar tid. Sen passar Samantha och Sheraton jättebra ihop så det kunde inte bli mycket bättre. Samantha är startad LA i dressyr och 110 i hoppning. Hon blev inriden vid 3-4 års ålder sen har hon stått och inte gjort någonting tills hon var 9år. Jag tror att våran hovslagare har fött upp henne om jag minns rätt.

Samantha är verkligen ingen nybörjarhäst. Man kan inte sätta upp vem som helst på henne. Hon är väldigt känslig men oehört sammarbetsvillig. Vad som är så bra är att Samantha och Sheraton är två HELT olika hästar. Det är ju bara bra med tanke på att då lär jag mig rida på två olika sätt.

Nu i höst har hon blivit motionerad runt 4ggr i veckan. I sommras var det tom tänkt att jag skulle börja hopptävla henne men det slutade inte så lyckligt. Trots sina 18år som häst är hon helt galen i hoppningen. Jag var och tränade henne 2 ggr i somras hos Kristin och då hetsa hon upp sig så mkt att hon blev helt skummig över hela henne av svett. Trots det hoppade vi mycket, 1m tror jag vi gjorde en bana på. Efter det slutade hoppningen med henne just för att det var för farligt. Fick inte hoppa henne själv utan någon kunnig som stod på marken. I slutet av juli/början av augusti hände det som inte fick hända.. Hon började stegra mycket.. Sen dess hoppade jag henne en enda gång på hopplektion och då stegrade hon mycket och hetsade upp sig. Så hela hösten har gått till att bara träna dressyr. I Oktober tog jag dock ett litet 40cm hinder med henne och då var hon hur snäll som helst. Jag ska börja hoppa lite med henne till våren igen själv för att se. I November tränade jag dressyr i ridhus 2-3 ggr i veckan och det kommer jag alltid minnnas! Det gick SKITBRA. Tränade med henne för Lottie en gång och hon berömde henne jättemycket.. :)

Just nu känner jag att jag litar på henne så pass mkt att jag vill börja hoppa henne till våren igen.
Samantha är inte så jättesocial av sig och står alltid med rumpan mot boxdörren. Alltså helt tvärtemot Sheraton. Trots det är hon helt underbar och jag vill inte lämna henne i första taget! Vi har fått ett väldigt starkt band mellan oss nu och hon visar stor respekt för mig nu både i ridningen och på marken. Nu kan jag rida lååångt ifrån stallet utan att hon gör ett dugg. Jag tror nog att Novembermånaden hjälpte mycket ;)

Från att gå från att vara totalt omusklad, ingen kondis. Till att vara fint musklad en superkondis på ett halvår tycker jag är jättekul:D
Hoppas ni inte blev allt för trötta av detta, har ni fler frågor så kom gärna med dom! Svarar på varenda en :D


En av de första gångerna jag red henne. Tycker det är enorma skillnader mellan då och nu.

Hoppa är det inga tvivel om att hon kan!

Mycket det kan hända på ett halvår. :D


En film från en träning i November. När Sheraton var skadad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?