Sheraton Tzar.

Nu har jag tänkt att skriva en kort men innehållsrik presentation av Min ponny Sheraton Tzar.

Sheraton Tzar. *1992. 147.5 cm. Mörkbrun. New Forest/Arab. E: Zudar U: Cheriton Thelma UE: Cheriton Viking.

Vet inte riktigt var jag ska börja.. Kan väl börja med hur jag "upptäckte" honom.

Sheraton Tzar eller Sheraton som han alltid kallas var min kusins förra ponny.
Hon tävlade honom de flesta FEI-programmen med honom och då var han i topptoppform och gick program på 75% vissa gånger och de hade i princip alltid rosett med hem. LA har han även gått.

I hoppning är han startad upp till LA/110cm. Min kusin har kämpat mycket med hoppningen med honom men märkte efter ett tag att han är en dressyrponny och där kan han göra riktigt riktigt bra resultat om man rider honom på rätt sätt. På hoppträning kan han hoppa ruskigt bra och verkligen suger efter hindrena, men tyvärr så är det inte på tävling..

Det högsta vi har tävlat tillsammans är LB:2, hoppning 80cm där vi blev uteslutna, men jag red inte riktigt. Till våren satsar vi på stadiga LB-program samt debutera hoppning, 60-70cm pay n jump. Ska alltså främst satsa på dressyren.

Sheraton kan bli oehört lat vid dressyrträningar samt tävlingar. Och inte riktigt anstränga sig. MEN vissa träningar kan vi har verkligen ett superflyt! Och det är ju alltid så att det går bäst på träning och bra på tävling. När jag rider hemma kan det gå liite väl fort ibland. Han älskar att galoppera av sig på sommarfälten och i vintersnön. Ibland kan det avsluta med avtrillningar om man inte är beredd.

Sheraton är en JÄTTESOCIAL ponny. I vissa fall kan han skita i sitt hö och ha huvudet utanför boxen för att få bli klappad. Och kanske få lite extra mat. Han är alltid först i hagen och ska tigga godis. Kila och han är superkompisar.

Sheraton kan jag inte säga är speciellt svårriden. Men han är skitsvår att få i en korrekt form. Hela 2009 fick jag han i okej form 1-2ggr bara. Halva 2010 kämpade jag som ett djur för att hitta de rätta knapparna. Nu har jag hittat det mesta men det är långt ifrån helt perfekt. I varje dressyrpass får jag han i form men han kan bli lite ostadig ibland. Varje gång man hoppar honom gäller det att vara bestämd man kan inte sitta o åka, han testar GÄRNA en om man är ovan. TEX att han kastar av en, tvärnitar framför ett hinder.

Jag är 175-176cm lång men jag tycker inte jag är förstor för honom och jag kommer inte att växa spec. mycket till. MEn han är såpass biffig och bred så det passar bra.

Han är min bästavän för livet helt enkelt!
Nu avslutar jag nog här, känns bäst så :D Hoppas ni har fått svar på era frågor, om ni har fler är det bara att
skicka mejl till [email protected]
Nu bjuder jag på lite bilder!




VÅRAN ALLRA FÖRSTA TÄVLING TILLSAMMANS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?